Pages

Thursday, April 16, 2009

anti klimaks.. ..?


hem....
teringat kembali bicara bersama seorang kawan...
sambil bersantai-santai (jika boleh dikatakan bersantai) menghilangkan lenguh setelah separuh hari di bilik darjah....ummuhanna diajukan dengan pertanyaan spontan seorang kawan..."salahkah kalau kita cari duit byk2? islam x bagi ke?" ha....agak terkejutku dengan soalan spontannya itu...bukan kerana soalan itu mencabar tapi dek kerana kespontanan yang tercetus itu...
"salah? x salahlah....kenapa pulak salah? n kenapa pulak islam x bagi? lagilah bagus kalau kita boleh cr duit byk2 n lagi bagus kalau duit tu kita dapat infaq untuk islam...yang x boleh kalau cari duit byk2 dgn cara yang salah..."jawapan spontan juga ummuhanna berikan kepadanya sebelum berlalu masuk ke kelas...
terfikir kembali...betulkah jawapan yang telah ummuhanna berikan kepadanya....

bila direnung2kan kembali...sungguh pasti...Islam tidak pernah melarang ummatnya daripada mencari harta kekayaan di dunia ini bahkan para shabat Rasulullah SAW sendiri ramai daripada mereka adalah terdiri daripada golongan hartawan. Bahkan isteri Baginda sendiri Saidatina Khadijah juga adalah seorang hartawan.
cuma .....bila mencari harta@$$$$ janganlah sampai kita lupa diri....dimata kita hanyalah $$$$ sehingga kita tidak mengenal hala-haram dan dosa-pahala.
ummuhanna sendiri ingin menjadi org yang byk $$$$...nak hidup senang...tgk org ada itu-ini...hati pun teringin nak memilikinya sam...tgk org ada rumah besar...diri mulalah berangan2 segala...(nafsuuuu) tapi bila difikir2 dan ditimbang2 kembali (jgn sesekali guna timbang yang rosak ye!!) buat ape dikejar harta dunia dan $$$$ segala...bila mati semua ditinggalkan...tiada maknanya....cari harta dan $$$ biarlah berpada...jgn sampai kita mengadaikan akhirat untuk kesenangan dunia yang sementara.
anti klimakskah ummuhanna ni? ehmmmm......

terpulang pada diri yang menilainya....


kecemerlangan tidak terhenti di dunia....kesinambungannya di akhirat sana...

No comments:

Post a Comment