Pages

Wednesday, March 5, 2014

Rahsia Rambut Sihat

Rambut..satu nikmat yang Allah berikan kepada kita....kerana ia adalah anugerah Allah..maka pastilah kita perlu menjaganya dengan baik kan?
ehmmm..bila sebut pasal rambut..Hana' nak cerita-cerita tentang dua masalah utama  rambut yang sering berlaku dan rahsia untuk mengatasinya..kira-kiranya..ni rahsia rambut sihat....hihi..rahsia sangatlah kan..:)

OK!!..

Biotin~ membantu B Complex menjadi lebih efektif, mengurangkan rabun, rambut beruban, eczema dan keradangan kulit - See more at: http://naturalvitaminshop.blogspot.com/2013/02/supplemen-kurangkan-stres-vitamin-b.html#sthash.RpfzTijU.dpuf
Masalah pertama : MEMUTIH SEBELUM WAKTUNYA

KENAPA? 
Stress atau tekanan perasaan  boleh menyebabkan uban tumbuh sebelum waktunya. Tekanan atau stress menyebabkan vitamin B berkurangan dalam badan, sekali gus menyebabkan uban tumbuh. Keadaan akan kembali normal semula jika tahap stres  dapat dikawal dengan baik.
Rambut beruban juga boleh disebabkan  oleh pigmen di dalam folikel rambut dikenali sebagai melanin tidak berfungsi sepenuhnya atau telah rosak dan ia dipengaruhi oleh umur.
Merokok juga penyebab kepada rambut beruban dengan cepat kerana kandungan nikotin di dalam darah yang cenderung menghapuskan zat dan gizi yang diperlukan dalam rambut.

Masalah kedua :  KEGUGURAN RAMBUT

KENAPA? 
Punca utamanya ialah  akar/umbi rambut yang lemah menyebabkan rambut senang gugur dan lambat untuk tumbuh kembali. 
Cara bentuk pemakanan juga mempengaruhi keguguran rambut secara sementara seperti pemakanan yang tinggi MSG.
Penggunaan bahan kimia di dalam produk seperti syampu dan pewarna rambut juga boleh menyumbang kepada keguguran rambut. 
Masalah kulit kuat berpeluh, berminyak dan banyak fikir turut menyumbang kepada keguguran rambut di samping hormon yang tidak stabil.
  
AWAS!!
Terdapat kajian dari sekumpulan penyelidik Perancis yang diketuai oleh Dr Philippe Giraud, iaitu penyelidik Hospital European Georges Pompidon di Paris, bahawasanya lelaki yang mula botak diawal 20 tahun dikatakan berisiko atau petunjuk awal kanser prostat. Berbanding lelaki yang mula botak di usia 30 ke atas, masalah botak adalah dianggap biasa kerana faktor genetik, pemakanan dan stres kerana pekerjaan. Walaupun tidak mempunyai bukti yang sahih, tetapi ia boleh dianggap satu masalah yang besar kerana jika tidak dibendung, selama-lamanya anda akan tidak mempunyai rambut! (Sumber : Kumpulan Media Karangkraf )

BAGAIMANA MENGATASI?
 
Diet yang seimbang, kaya dengan sumber mineral semula jadi seperti kalsium, zat besi, asid folic dan silika (Silika digunakan oleh tubuh untuk menyerap vitamin dan mineral serta membentuk sel-sel baharu yang membuatkan rambut kuat dan sihat) boleh membantu masalah rambut beruban dan mengurangkan keguguran rambut. Vitamin A,  B-12 dan  Vit E penting untuk pertumbuhan rambut yang sihat. Pertumbuhan rambut juga memerlukan kepada sumber protein yang mencukupi  kerana Protein  merupakan komponen utama dari rambut (98%).


BAGAIMANA MEMPEROLEHI SUMBER DAN MINERAL YANG DIPERLUKAN?

RAHSIA RAMBUT SIHAT 1:

Sememangnya sayur-sayuran hijau/berdaun adalah sumber mineral yang baik untuk kulit kepala dan rambut.  
Silika yang penting untuk rambut yang sihat terdapat dalam kentang, timun dan taugeh.  
Buah-buahan (terutamanya limau) dan sayur-sayuran membekalkan vitamin C yang dapat meningkatkan penyerapan zat besi.
Protein yang dikonsumsi sebaiknya protein yang rendah lemak, seperti ikan, daging, ayam kampung, biji-bijian, dan kekacang termasuk kacang soya.
Asid folic pula boleh diperoleh daripada sayuran berdaun hijau seperti bayam, asparagus dan brokoli.
B12 banyak terdapat pada , telur, ikan, keju dan daging dan sayuran hijau.
Vitamin E  mudah didapati dari bahan makanan seperti bayam, badam, kacang tanah, sawi, brokoli, biji bunga matahari dan aprikot.
Sumber Vitamin A antara lain susu, ikan, sayuran (terutama yang berwarna hijau kuning), dan buah-buahan terutama yang berwarna merah dan kuning seperti lobak, cili merah,  pisang, dan betik.

Namun..adakah makanan yang kita makan ini mampu memberikan nutrisi yang diperlukan secukupnya?
Kemungkinan..nutrisinya hilang ketika kita memasak makanan tersebut..
Keadaan ini menyebabkan keperluan nutrisi oleh badan tidak mencukupi..
Justeru..kita mungkin memerlukan bantuan..

RAHSIA RAMBUT SIHAT 2 :

Keperluan badan kepada kalsium, zat besi, asid folic dan silika  Vitamin A,  B-12, Vit E dan Protein boleh ditampung dengan pengambilan supplemen ini:

1. Mengambil B-Complex Shaklee dalam diet anda yang mengandungi 8 komponen penting Vit B termasuklah biotin yang membantu B complex lebih aktif dalam mengatasi masalah rambut beruban dan asid folic.

Biotin~ membantu B Complex menjadi lebih efektif, mengurangkan rabun, rambut beruban, eczema dan keradangan kulit - See more at: http://naturalvitaminshop.blogspot.com/2013/02/supplemen-kurangkan-stres-vitamin-b.html#sthash.RpfzTijU.dpuf
Rahsia Rambut Sihat bcomplex

2. VITA LEA
Multivitamin dan mineral pertama dicipta di dunia yang membekalkan vit A, D, E, C,Asid Folic,Vita B1, Vita B2, Vita B3, Vita B5, Vita B6, Vita B12, Biotin, Kalsium, Fosforus, Iodin, Zat besi, Magnesium, Kuprum, dan zinc yang diperlukan oleh badan.


 3. VITA C PLUS
Membantu mempertingkatkan penyerapan zat besi dan membantu mempertingkatkan peredaran kulit kepala. 

Rahsia Rambut Sihat vita C


4. VITA E COMPLEX
Vit E penting untuk pertumbuhan rambut yang sihat, cantik dan lebat di samping membantu membaiki peredaran darah, memperbaiki tisu.

Rahsia Rambut Sihat vita e



5.Energizing Soy Protein (ESP)
Protein adalah asas kehidupan sel-sel tubuh. Komponen-komponen penting seperti kuku, rambut, kulit, otot dan jaringan penghubung utamanya terbentuk dari protein. 
Tubuh  memerlukan protein yang cukup dan juga berkualiti demi membantu untuk memperbaiki sel-sel yang rosak, mengganti sel-sel yang lama dan membina sel-sel baru yang sihat. Sel-sel tubuh yang sihat pula penting demi membantu penyerapan optimum nutrien ke dalam tubuh kita.
ESP in shaa Allah adalah pilihan terbaik sebagai pelengkap protein anda kerana Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. 
Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya.
Asid amino yang ada akan merangsang pigmentrambut untuk menghasilkan lebih banyak melanin yang membantu untuk mengekalkan warna rambut yang hitam.
 
Rahsia Rambut Sihat esp


Kesemua supplemen yang dinyatakan ini  adalah antara rahsia rambut sihat. Keperluannya telah dinyatakan...terpulang pada anda  untuk membuat pilihan..
DAN JIKA ANDA MAHU MENGETAHUI TENTANG KHASIAT LAIN SUPPLEMEN SHAKLEE..
 
hubungi Hana'..

☏ Call/sms/whatsApp: 013-3652558  
ALHAMDULILLAH...Hana' dan keluarga sedang mengamalkannya..
ANDA?? 
Moga bermanfaat..walaupun sekadar berkongsi maklumat kerana..
“Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia.” 


4 comments:

  1. hargaanya ESP brapa ap ada d jual di apotik

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis yathi..sis dimana ya? boleh mesej atau wassup saya ya utk detail. tq.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete