Pages

Sunday, May 13, 2012

Dari Lubuk Hati Anak...

Berkongsi nukilan suami tercinta ZULKIFLI ABD MUBI...
buat insan yang bergelar....
IBU, MAK, UMI, MAMA, MUMMY, BONDA etc..




Al fatihah buat
bonda Syarifah Akbal Hanum Syed Hussein Al Kherid
&
bonda Saadiah binti Abdul Manan
Semoga kalian tenang di negeri abadi...

Ibu,
Kau yang mengerti,
sejak ku dikandung di alam yang Zulam,
Kau sinarkan dengan zikir, nyanyian memuji penciptaan Ilahi,
Walaupun Kau merintih dalam diam,
Walaupun Kau penat melayan kesibukan harian,
Walaupun Kau lesu melayan fitrah semulajadi seorang Ibu,
Namun Kau tetap tabah, sabar,
Meredhai fitrah kehidupan.

Ibu,
Kau yang mengerti,
Aku dilahirkan cukup sempurna,
Fizikal aku dibalut dengan kain putih,
Rohani aku disalut dengan alunan azan yang mendayu,
Aku menangis tanpa paksaan,
Terkebil-kebil mataku memandang alam,
Tidak memahami, Tidak mengetahui,
Ciptaan Ilahi membawa erti,
Kelahiran bermakna penuh menanti.

Ibu
Kau yang mengerti,
Bermulalah kehidupanku dengan kesengsaraanmu,
Dengan maulidku,
Tiada sesaat yang menyelesakanmu,
Hidupmu bertemankan kesakitan,
Jasadmu bertemankan kelesuan,
Batinmu bersahabatkan keemosian,
Namun rohmu tetap utuh berpaksikan keimanan,
keredhaan dan Ketakwaan.

Ibu,
Kau yang mengerti,
Semenjak aku dilahirkan,
Hingga menjadi seorang graduasi,
Sakit, peningku kau tangani,
Sedih dan tawaku kau layani,
Tanpa mengharapkan belas,
Tanpa mengimpikan balasan,
Nur Keikhlasan terpancar,
Dek kasih bersemai dinaungi ilahi.

Ibu,
Aku yang tidak mengerti,
Jasamu ibarat gunung,
Kasihmu tiada bersempadan,
Harapanmu tinggi melangit,
Ku alpa, ku leka,
Kasihku tidak sehebatmu,
Jasaku tidak setandingmu,
Prihatinku tidak sepeka denganmu,
Mentaati nafsu mengingkari tuntutan Rabb.

Ibu,
Aku yang mengerti,
Tawa riangmu tiada di sisi,
Sedih, pedih hatimu tiada diubati,
Hanya kenangan menyegarkan memori,
Kau pergi di saat anakmu menyedari,
Budimu tak terbalas, kasihmu tak aku puas,
Seluruh alam diberi tak setimpal pengorbananmu,
Pengorbanan seorang Ibu,
Hanya engkau yang tahu.

Ibu,
Aku semakin mengerti,
Walaupun Kau menghadap Ilahi,
Namun aku tetap anak,
Anak yang mendoakan kebahagiaanmu,
Anak yang mendoakan keselamatan dan kesejahteraanmu,
Anak yang mencintai dan merinduimu selalu,
Anak yang memohon pertolongan daripada Ilahi,
Moga kau di sana, tenang dan damai,
Setenang dan sedamai wajah suci murnimu,
Dinaungi dan dirahmati Ilahi,
Dikelilingi roh-roh muttaqin,
Jannatul firdaus kuidami dan kuhajati,
Untuk Ibu yang ku amat sayangi
Hanya itu yang kumampu lafazkan dan tunaikan.
Amiin, Ya Rabbal 'Alamin




No comments:

Post a Comment