Pages

Friday, August 28, 2009

Mengapa mengeluh????


Salam Ramadhan kareem....

Alhmdllah ke hadrat Illahi kerana dgn limpah dan rahmat drNya jualah kita masih diberikan kesempatan untuk mengecapi nikmat ramadhan kareem...gunakanlah ruang dan peluang yang dianugerahkan ini dgn sebaik2nya kerana kita tidak tahu sama ada kita masih berkesemptan mengecapinya di tahun2 mendatang atau tidak...moga2 ramadhan ini bukan ramdhan yang terakhir buat kita kerana kita tidak tahu saatnya ajal datang menjemput...

jadinya...dikesempatan ini..hana' ingin berkongsi satu coretan yang dipetik dari sebuah novel yang baru dihabiskan "CURAHAN CINTA NIAGARA" (tahniah kepada penulisnya Maya Iris kerana menghasilkan novel yang telah mencetuskan rasa kepada pembaca2nya).

Sesungguhnya petikan ini memberikan satu impak yang besar kepada diriku sendiri....
marilah bersama kita renung dan hayati....

MENGAPA MENGELUH????

Kita selalu bertanya dan quran menjawab.......

Kita bertanya :"kenapa aku diuji?"

Quran menjawab: " Apakah manusia itu mengira bhw mrk akan dibiarkan shj mengatakan, "kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg terdahulu, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg berdusta." (alAnkabut:2-3)


kita bertanya: "Kenapa aku x dapat apa yang aku idam2kan?"

Quran menjawab..: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi bagimu. Allah mengatahui sedang kamu tidak mengetahui." (alBaqarah:216)


kita bertanya: "kenapa ujian seberat ini?"

Quran menjawab : Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (AlBaqarah :286)


kita bertanya : "kenapa kita rasa frust?"

Quran menjawab : Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yg paling tinggi darjatnya jika kamu orang2 yang beriman. (Al Imran: 139)

Kita bertanya : "Bagaimana harus aku menghadapinya?"

Quran menjawab: Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi org2 yang khusyuk"
( AlBaqarah: 45)

Kita bertanya : "Kepada siapa aku berharap?"

Quran menjawab : Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. (AtTaubah :129)

kita bertanya: : "Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?"

Quran menjawab: Sesungguhnya Allahtelah membeli daripada orang2 mukmin, diri dan harta mereka, dengan memberikan syurga untuk mereka. (AtTaubah:111)

kita berkata : "Aku tak tahan!"

Quran menjawab: ...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. (Yusuf:12)

kita berkata: "Sampai bila aku akan merana begini?"

Qura menjawab : Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan ( AlInsyirah :5-6)

Ayuh...sahabat-sahabat semua....jarlah diri kita agar sentiasa bersangka baik kepada Allah atas segala ujian yang ditimpakan kepada kita..setiap yang belaku pasti ada hikmah disebaliknya seandainya kita sabar dan redha....


Wallahu 'Alam...

No comments:

Post a Comment