Friday, April 13, 2012

Mahalnya Sakit...


Assalamualaikum....bertemu kembali di alam tanpa suara...

Alhamdulillah...usai menonton slot Tanyalah Ustazah hari ni... terasa semangat yang semakin pudar kembali semula...rasa ' segar'....rasa terisi dan bermotivasi..(^_^)

Bagi yang sama-sama menonton slot hari ini pasti bersetuju bahawa cukup banyak nasihat serta peringatan yang disampaikan oleh Dr Rubiah K Hamzah. Sememangnya jika nak dihuraikan kembali sungguh panjang lebar...sudah pasti akan berlaku ketaksampaian atau kecairan maklumat....manakan tidak..slot satu jam kalau nak hurai mahu ambil masa dua jam..so kalau dalam masa yang tidak sampai sejam ni..maklum sajalah..:)


Walaubagaimanapun...inginku berkongsi sedikit intipatinya bersama-sama....


Kenapa dikatakan "Mahalnya sakit"?
Sakit tu adalah jalan ke syurga..sakit akan menggugurkan dosa2...syaratnya kita mesti redha..sakit seharusnya menjadi jalan untuk kita lebih
banyak mengingati Allah...dengan sakit..badan akan jd tidak larat..so bila badan tidak larat dan tiada upaya maka sepatutnya kita juga tiada daya dan upaya untuk melakukan dosa.....bila sakit biasanya kita akan banyak berehat....so gunakan waktu rehat tika sakit itu untuk lebih banyak berzikir dan mendekatkan diri dengan Allah....sakit juga sepatutnya menjadikan kita lebih kuat...kuat fizikal kerana kita mesti bertahan dengan kesakitan...kuat dari segi mental kerana kita kena fikir positif untuk sembuh dan kuat dari segi emosi kerana kita mesti sentiasa mengajar diri untuk redha..:)

Itulah intipati penting dari slot satu jam yang boleh dinukilkan disini...hakikatnya kita bukannya tak tahu bahawa sakit itu ujian Allah..tapi kita buat-buat lupa.. ...itulah kelemahan kita.... Makanya, suka atau tidak..terlupa atau saja-saja buat lupa....sesungguhnya, sakit itu adalah ujian kesabaran daripada ALLAH untuk kita semua yang bergelar hambanya...ambillah ujian sakit itu sebagai satu yang positif. So, macamana nak jadikan sakit itu sebagai positif? Jom kita senaraikan kesan-kesan positif dari sakit..:


1. Sakit akan mengingatkan kita kepada Allah. Logiknya..bila sakit je..pasti akan terkeluar dari mulut kita "Aduh!! Ya ALLAH, sakitnya!”. Kalau tak sakit agaknya nak sebut nama Allah pun susah...


2. Sakit membuatkan kita mensyukuri nikmat ALLAH.... Logiknya masa nilah baru kita nak bersyukur dengan segala macam nikmat yang kita kecapi..nikmat selara makan, nikmat kecergasan dan sebagainya.


3. Sakit membuatkan manusia semakin memahami manfaat sihat. Logiknya..bila sakit barulah kita sedar betapa seronoknya masa sihat...


4. Sakit akan membuat kita sedar diri bahawa kita hanyalah hamba Allah yang lemah. Ibnu Qayyim berkata..

“Kalau manusia itu tidak pernah mendapat cubaan dengan sakit dan pedih, maka ia akan menjadi manusia yang ujub dan takbur. Hatinya menjadi kasar dan jiwanya beku. Kerana itu, musibah dalam bentuk apapun adalah rahmat Allah yang disiramkan kepadanya. Ia akan membersihkan karatan jiwanya dan mensucikan ibadahnya. Itulah ubat dan penawar kehidupan yang diberikan Allah untuk setiap orang beriman. Ketika ia menjadi bersih dan suci kerana penyakitnya, maka martabatnya diangkat dan jiwanya dimuliakan. Pahalanya pun berlimpah-limpah apabila penyakit yang menimpa dirinya diterimanya dengan sabar dan redha.”


5. Sakit itu penghapus dosa..Sabda Rasulullah SAW :“

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.

(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).


6. Cukuplah sampai no 5..sebab bila dah sampai ke point no 5 .. sakit sebagai penghapus dosa..maka kesimpulan yang paling utama yang dapat dibuat ialah..sakit adalah tanda kasih sayang Allah kepada hambaNYA. Yelah...sakit je Subhanallah! Free2 je dapat diampunkan dosa-dosa.. kan itu sudah cukup untuk membuktikan kasih sayang Allah... Everthing is justified, and no Muslim suffers for nothing. So, don't ever complain of sickness, sebab kurniaan penghapusan dosa is worth the pain.


Akhirnya, buat peringatan diriku (yang seringkali jua mengeluh?? opss...mengadu..{mengeluh dan mengadu adalah dua perkara yang amat berbeza}) dan peringatan juga buat sahabat semua....apabila anda dipilih untuk menjalani ujian kesakitan..maka anda telah dipilih oleh Allah sebagai bukti kasih sayang-Nya, kafarah dosa dari-Nya, dan peningkatan darjat hambaNya.


Apa yang penting kita perlu berbaik sangka dengan Allah di atas ujiannya dan sentiasa menanamkan dalam diri kita sifat sabar dan redha..kerana ganjaran sabar dan redha itu amatlah besar..seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Sangat menakjubkan urusan orang-orang mukmin itu. Mereka menerima semua persoalan hidup sebagai kebaikan baginya. Apabila kegembiraan yang diterimanya ia akan bersyukur dan itu adalah kebaikan baginya. Dan apabila kepedihan yang diterimanya maka ia bersabar dan itupun merupakan kebaikan pula baginya.”.