Tuesday, December 29, 2009

Di manakah kita?


Assalamualaikum...

Alhamdulillah dipanjatkan syukur kehadrat Illahi kerana terus dipanjangkan usia dalam islam dan iman...

waktu terus berlalu dan kini tahun baru masihi bakal menjelang tidak beberapa hari saja lagi..pastinya ramai insan diluar sana yang tidak sabar menanti detik2 12 malam untuk meraikannya...tetapi bagi diriku...entahlah...tidak timbul pun rasa sedemikian.....semakin jauhnya berlalu masa..maka semakin dekat pula ajal menanti kita...tiada rasa sesangat suka bahkan rasa resah dan gelisah kian melingkari jiwa menantikan ajal yang mungkin berada di mana-mana...yang akan menamatkan segala urusan dan kenikmatan di dunia ini...dan menanti pula sebuah kehidupan yang lebih hakiki yang sering kita lupai...

jika didunia kita sibuk membuat saving di bank-bank..menyimpan sedikit wang atau mungkin juga banyak.. untuk digunakan di masa-masa kecemasan atau masa tua...adakah kita turut beringat untuk membuka saving kita untuk akhirat? barapa agaknya penyata akaun simpanan akhirat yang telah kita simpan dan kumpul...

cukuplah kehidupan dunia yang melalaikan kita selama ini..cukuplah kenikmatan dunia yang hanya sedikit ini melekakan kita sebelum ini...cukuplah kita berajakan nafsu dan mengenepikan suruhan agama....
cukuplah! seandainya semua itu telah kita kita warisi selama ini maka inilah detik dan waktunya untuk kita membuat 'swing'...sempena awal muharam yang telahpun berlalu dan tahun baru yang bakal menjelang...
lets bygone be bygone...biarlah kita mulai detik baru ini dengan menjadikan kita hamba Allah yang sentiasa taat dan patuh kepada segala perintah dan syariatNya..menjadi pengikut Rasulullah yang sentiasa menghidupkan sunnahnya...jadikanlah diri kita seorang hamba yang sentiasa ingat bahawa setiap perbuatan kita akan sentiasa dihitung...ada balasan dan ganjaran...dan ingatlah bahawa kita hanyalah hamba yang akan dipanggil pada bila-bila masa...

Adakah kita kan ke syurga mahupun neraka....pilihan di tangan kita....


Salam tahun baru masihi...

semoga hari ini lebih baik dari semalam,
hari esok lebih baik dari hari ini,
dan hari-hari mendatang lebih baik dari hari sebelumnya...


.

Thursday, December 17, 2009

semalam...hari ini dan esok..



Assalamualaikum....

Bertemu lagi kita buat kesekian kalinya di alam maya ini...bilakah kita boleh bersua di alam realiti? Hanya Allah juga yang Maha Mengetahui...

betapa masa kian berlalu....masa tidak akan pernah berhenti berdetik walau sesaat (kecuali bila tibanya kiamat)...suka atau pun tidak...masa akan terus berlalu pergi meninggalkan kita..tiada daya mahupun upaya kita untuk menahan masa dari terus berlalu dan berlalu meninggalkan kita....ia terus pergi jauh dan jauh dari kita...apa yang lepas hanya menjadi kenangan...kenangan yang hanya mampu diingati...itupun kalau kita masih memiliki keupayaan untuk mengingat...tapi andainya Allah menarik sedikit demi sedikit daya ingatan kita...pasti tiada apa lagi yang mampu kita ingati...kerdilnya kita ini...!!



Sedar tidak sedar tirai 1430 hijrah bakal melabuhkan tirainya....betapa jauhnya masa yang telah berlalu antara kita sekarang dengan Rasulullah SAW yang tercinta....jika pada zaman Rasulullah baginda telah mengatakan betapa kiamat itu telah dekat...betapa pula setelah 1431 tahun berlalu...pasti lebih dekat... so...ingat-ingatlah sahabat semua.

yang berlalu pastikan berlalu...yang hidup pastikan mati....justeru..menjelang awal muharam yang bakal menjelang tidak berapa jam lagi...yang menandakan semakin bertambahnya usia kita...yang juga menandakan semakin hampirnya ajal kita dengan waktu yang Allah janjikan...marilah kita sama-sama mengkoreksi diri...memperbaharui niat dan azam serta berusaha untuk merealisasikannya sebaik mungkin sepanjang tahun ini....tinggalkanlah segala kekhilafan yang telah kita lakukan dan jangan diulangi...semoga tahun ini kita akan sama-sama menjadi hamba Allah yang bertaqwa dari semalam...dan akan lebih bertaqwa pada hari ini...dan lebih-lebih lagi bertaqwa pada hari esok dan seterusnya...sama-samalah kita...

Dunia ini hanya sementara...kebahagiaan juga hanya sementara...
kejarlah dunia yang lebih abadi dan kebahagiaan yang lebih haqiqi...



ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار




Salam Maal Hijrah.....

.

Saturday, December 12, 2009

Sedar? Tak Sedar?


Fenomena Halo bulan kerap kali kelihatan sejak 2-3 bulan kebelakangan ini...
Fenomena ini sebenarnya bukanlah baru kerana ia pernah juga berlaku sebelum ini cuma kita kurang menyedarinya...

Namun..kejadian halo yang berlaku kebelakangan ini adalah lebih luar biasa apabila dalam setiap kejadian terdekat ini disertai dengan kalimah Allah...bukan kecil tetapi jelas dan senang dilihat...Apakah rahsia yang ingin disampaikan olehmu Ya Allah?

Apapun...dua kali berkesempatan melihat kejadian ini memberikan aku merasa dua perasaan yang amat berbeza...

kedua-dua halo yang ku lihat berlaku pada hari Sabtu Malam Ahad....

kali pertama adalah pada 30 September 2009...lebih kurang pukul 9+ malam...sibuk kawasan kejirananku apabila jiran-jiran keluar ke laman menaksikan fenomena ini..aku turut serta tidak ketinggalan....kali pertama melihat..MasyaAllah..rasa takjub dan kagum dengan keindahan ciptaan Allah....begitu cantik sekali bulan dan lingkarannya kelihatan...anak-anakku juga begitu riuh mulut mereka memuji-muji kecantikan bulan ini...

sejurus selepas menikmati pemandangan indah pada waktu malam ini..aku didatangi satu sms yang meminta agar memerhatikan kalimah Allah yang tertera...walaubagaimanapun aku tidak dapat melihat dengan jelas kalimah Allah yang berada di antara bulan dan lingkarannya itu ...agak samar..tetapi masih boleh dilihat...Maha Suci Allah di atas kebesarannya....

dan pada hari yang sama.... rupa-rupanya satu gempa bumi besar dengan magnitud 7.6 SR (@ 7.9SR) telah menimpa bumi Pariaman di Padang, Indonesia yang telah mengorbankan lebih seribu nyawa ...juga gempa bumi bermagnitud 8.3 SR serta tsunami besar telah melanda Samoa yang melenyapkan banyak perkampungan...

petanda kebesaran dan petanda kemurkaanNya ditunjukkan pada hari yang sama....

"Aahh! bukan balalah..memang dah nak jadi bencana....nak buat macamana......padng tu kan terletak di tengah wilayah cincin api, memang kawasan tu akan senantiasa di bayangi oleh bencana gempa dan gunung berapi..lagipun ni bukan kali pertama...sikit-sikit bala'..sikit-sikit bala' ...."

wajarkah jika ucapan ini di tuturkan oleh seorang yang mengaku ianya beragama Islam?

Sedangkan Allah berfirman...:
Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala ni'mat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut dengan bala bencana yang membinasakan, maka mereka pun berputus asa dari mendapat sebarang pertolongan. ( al-An’aam ayat 44)

(ingatlah taat dan bersyukur kepada Allah.], dan sesungguhnya Allah Maha mendengar lagi M), ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya berkata: “Mereka itu (orang-orang mukmin) ditipu oleh agamanya”. (Allah berfirman): “Barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, Maka Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. Kalau kamu melihat ketika Para Malaikat mencabut jiwa orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka (dan berkata): “Rasakanlah olehmu siksa neraka yang membakar ”, (tentulah kamu akan merasa ngeri), demikian itu disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri. Sesungguhnya Allah sekali-kali tidak menganiaya hamba-Nya, (keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha kuat lagi amat keras siksaan-Nya, (siksaan) yang demikian itu adalah karena sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan meubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu meubah apa-apa yang ada pada diri mereka sendiri [Allah tidak mencabut nikmat yang telah dilimpahkan-Nya kepada sesuatu kaum, selama kaum itu tetapaha mengetahui, (keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mendustakan ayat-ayat Tuhannya, maka Kami membinasakan mereka disebabkan dosa-dosanya dan Kami tenggelamkan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya; dan kesemuanya adalah orang-orang yang zalim. Sesungguhnya binatang (makhluk) yang paling buruk di sisi Allah ialah orang-orang yang kafir, karena mereka itu tidak beriman. (QS. Al An fal, 8 : 49-55)

Begitulah jika manusia kian lupa kepada kalam Allah...lupa pada janji Allah...lupa pada kekuasaan dan kehebatan Allah... lupa kepada balasan Allah..lupa pada segala-galanya...
tidak guna ijazah yang ada...tidak guna pangkat yang disandang...dan tidak guna gelaran yang dibanggakan jika perkara sebegini pun tak boleh difahami.....padaku mereka ini adalah sebodoh2 manusia....

aduh...teremosi sekejap..(~_^)

berbalik kepada peristiwa halo bulan...

fenomena kali kedua yang dapat aku lihat berlaku pada 28 November 2009..juga pada hari lebih kurang pukul 9+ malam....

ehm....melihat pemandangan halo kedua ini memberikan satu perasaan yang amat-amat berbeza dari pengalaman pertama....(<_<)

sejurus memandang ke langit...timbul perasaan gerun dan takut..sungguh!! tanpa aku sedar bulu romaku juga turut meremang....suami sibuk cuba merakamkan pemandangan itu tapi dengan kamera yang tidak sesuai ditangan...pemandangan itu tak dapat dirakamkan dengan jeles.....
melihat ke langit ketika itu seolah-olah seperti melihat satu jurang yang amat dalam dan besar....sungguh dalam..!! MasyaAllah..petanda apakah pula kali ini....? hatiku berdebar....ye..rasa takut..risau..bertimpa-timpa dan menampi=nampi dalam dada....
pelbagai gambaran negatif bermain-main di benak...Kalau itu..Kalau ini..isyy..sungguh tak sanggup memabayangkan jika berlakuya apa2....takuttt...!! x dapat dibayangkan jika aku berhadapan dangan musibah-musibah bencana alam yang tak terduga ini..mampu @ sabar @ redhakah aku?? aduhhhh.

bohonglah jika aku mengatakan betapa aku sikit pun tak rasa risau bila memikirkan bencana@bala ini....sebenarnya sejak peristiwa tsunami yang melanda Banda Acheh dan tidak terlepas Malaysia..banyak merubah diriku secara perlahan...aahh!! betapa ajal itu begitu hampir dengan kita dan tidak dapat diduga...kadang-kadang terlintas segala perkara buruk...macamana kalau tengah-tengah tidur tiba-tiba ada gempa bumi atau taufan atau lain2..bersediakah aku untuk MATI?? cukupkah bekalan aku...?cukupkah amalan aku...?rasa insaf memang mencanak-canak dalam diri tapi masih juga membiarkan nafsu merajai diri....Ya Allah bimbinglah aku...berikan aku Rahman dan RahimMu...

bila datang keinsafan ni..mulalah rasa macam tak nak bangun je dari tikar sembahyang....biarlah kalau aku matipun tika aku sedang mehadirkan diri kepadamu..tapi hakikatnya aku masih juga tewas dengan keindahan dunia....aduhh..sungguh susah mujahadah melawn nafsu ni....wajarlah ianya diberikan martabat antara jihad yang besar....Ya.!! betapa aku berjihad setiap hari...Alhmdulillah...

opss....dah terlari topik...
so...berbalik kepada cerita tentang bencana...

Memang tidak dapat dinafikan bahawa kebelakangan ini..beberapa siri bencana alam kerap berlaku di serata dunia antaranya.....Ogos : gempa di padang....taufan morokot di filipina, September : Gempa bumi dan tsunami bermagnitud 8.3 SR di Samoa, Taufan Ketsana di Filipina, Oktober : Taufan Parma di Filipina, banjir lumpur di Sisilia, Itali,(terburuk di Itali sejak 1998) November : banjir lumpur di Sao Poula,Brazil....banjir kilat di Jeddah....

Itu hanya sebahaguan berita mengenai bencana di seluruh dunia yang berlaku sekitar 3 bulan kebelakangan ini......
sesungguhnya setiap kejadian itu ada petandanya jika kita mahu berfikir....

“Tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuzh).” (QS. Al Isra, 17 : 58)

sesungguhnya sebagai orang Islam kita mesti mengakui bahawa rangkaian musibah, ujian dan bala bencana yang menimpa manusia adalah karena perbuatan maksiat dan dosa mereka kepada Allah Swt dan RasulNya, mendustakan ayat-ayat Allah, mengkufuri nikmat-nikmatNya dan menukarkan kenikmatan itu dengan kekafiran, menukar hukum Allah dengan hukum jahiliyah dan kecenderungan masyarakat bergelumang dengan arak dan zina.


“Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota; kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kezaliman.” (QS. Al Qhashash, 28 : 59)

“Dan Tuhanmu sekali-kali tidak akan membinasakan negeri-negeri secara zalim, sedang penduduknya orang-orang yang berbuat kebaikan.” (QS. Hud : 117)

Semoga kita semua digolongkan dlm kalangan hamba-hambaNya yang beriman. dan berbuat kebaikan. Telah banyak teguran-teguran yg diberikanNya. Moga-moga ia menjadi satu inzar untuk kita sama-sama memperbaiki diri sendiri dan seterusnya rakan-rakan dan masyarakat.

Renungkanlah:

Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri Beriman dan Bertakwa, pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu, Maka kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.” (QS. Al A’raf, 7: 96)

Adakah kita sedar? atau tak sedar?
marilah kita sama-sama memuhasabah diri....

dan marilah kita sama-sama berdoa:
(بِسْمِ اللهِ الَّذِيْ لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي اْلأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ )

Tuesday, December 8, 2009

Nikmat dariNya...


Alhamdulillah...aku masih diberikan nikmat islam dan iman
Alhamdulillah..aku masih diberikan kesempatan untuk terus bernafas di bumiNya
Alhamdulillah..atas segala nikmat-nikmat yang dikurniakan olehNya...
Sesungguhnya nikmat-nikmat itu membuatkan aku terus merasa betapa kerdilnya diriku di sisiNya...
betapa Dia tidak pernah lupa pada aku sedangkan aku sering lupa padaNya..
moga-moga nikmat yang dikurniakan ini akan terus menjadikan aku hamba yang sentiasa mengingatinya...tak kira waktu susah mahupun senang...
waktu sakit mahupun sihat...
waktu miskin mahupun kaya...
pendek kata..
moga aku akan sentiasa mendambakan kasihsayang dariNya... setiap detik dan ketika kerana...aku tahu aku hanyalah insan yang sering dan mudah lupa dengan nikmat dunia.....
sering lalai dan alpa...
lupa bahawa nikmat itu adalah dariNya...
yang boleh diberi pada bila-bila masa yang Dia suka...
dan juga boleh diambil sekelip mata.....
Sesungguhnya...aku hanyalah hamba yang sering terbuai dengan kasihsayang manusia....
jua dengan kesenangan dunia....
namun..
Kau tidak pernah lupa pada hambaMu ini...
kala ku jauh Kau dekat...
dan..kala ku dekat Kau lebih Dekat...
betapa bersyukurnya aku dengan nikmatMu itu...
namun....aku tetap mahukan kenikmatan duniawi...
dan aku jua mahukan nikmatnya syurgawi.....
kerana aku tahu Kaulah ArRahman dan Kaulah ArRahim...
berikanku di dunia ini kebaikan dan di akhirat juga kebaikan...dan jauhkan ku dari azab api neraka....
Ku dekat Kau dekat....



kecemerlangan tidak terhenti di dunia..kesinambungannya di akhirat sana...