Friday, May 29, 2009

Menuju kejayaan....


Sebagai seorang Islam...kita tidak akan mampu menafikan betapa Islam amat menitikberatkan kejayaan dalam hidup setiap umatnya....Islam adalah agama yang memperlihatkan motivasi yang paling tinggi dan kuat...Islam juga merupakan motivator yang paling efektif...

Justeru...jika kita adalah umatNya yang mengaku beragama Islam...jadilah umat yang sentiasa menghayati serta meransangkan diri ke arah kejayaan..

Bagaimanakah kita mahu memastikan diri kita sentiasa menuju kejayaan itu?
Memetik tips2 yang diberikan oleh motivator terkenal tanahair Dato' Dr Fadzillah kamsah, jika kita ingin memastikan diri kita sentiasa teransang dengan kejayaan....kita perlu :

1. menghebahkan matlamat @ target @wawasan kita kepada orang lain agar ia boleh dijadikan peringatan untuk malu jika gagal dan agar orang lain turut sama mendoakan kejayaan kita.

2. persekitaran yang kemas kerana ia mencerminkan keperibadian yang sentiasa positif.

3. berkawan dengan orang2 yang positif yang boleh meransang kita kepada kejayaan

4. mengejar masa dan jangan sesekali membiarkan kita dihambat masa.

5. mendekatkan diri kepada hidayah Allah kerana hidayah Allah perlu dicari dan dikejar.

Wallahu 'alam.

Kecemerlangan tidak terhenti di dunia...kesinambungannya di akhirat sana.
.

Thursday, May 21, 2009

Masa oh Masa!!!



Sedar atau tidak...setiap saat dan detik yang berlalu dalam kehidupan kita tidak akan dapat dikejar semula walaupun dengan pesawat yang paling laju...bahkan ia akan terus berlalu dan berlalu...dan apa yang kita mampu hanyalah mengenangkannya...masa yang berlalu hanyalah kenangan!!!Justeru itu Imam Al Ghazali r.a pernaha berkata bahawa perkara yang paling jauh ialah MASA LALU....

Masa umpama nyawa...mengurus masa samalah seperti kita menguruskan nyawa...Janganlah hendaknya kita menjadi manusia yang sering alali dan leka....hanya mahu sedar dan insaf (kalaupun mahu sedar@insaf) hanya pabila kematian hampir menjelang...janganlah jua kita menjadi manusia yang hanya menyedari hakikat hidup apabila kita telah mati. Sungguh aneh!!tapi itulah hakikatnya...manusia hanya menyedari hakikat hidup apabila jasad telah ditimbus tanah..namun apa guna penyesalan tika itu...masa tidak bisa diundur dan nyawa tidak bisa diganti...

Saidina Ali Karamullahuwajhah pernah berkata :
"Manusia ketika hidup di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (sedar)"

Kita hanya akan mampu menguruskan masa dan nyawa dengan baik apabila mata hati kita terbuka...kerana dengannya kita mampu melihat hakikat disebalik kehidupan dunia yang sementara dan singkat ini. Dengan mata hati yang celik..kita akan memburu masa apabila kebanyakan manusia yang 'tidur' hanya diburu masa..


Kecemerlangan tidak terhenti di dunia...kesinambungannya di akhirat sana...

.

Saturday, May 9, 2009

Tips Keluarga Bahagia!!!


Bagaimana untuk menjadikan perkahwinan kita sentiasa dilimpahi keredhaan Allah?...agar
Semakin lama usia pernikahan akan semakin terasa sakinah mawaddah wa rahmah...tipsnya mudah tapi terpulang pada kita sama ada mahu percaya @tidak...nak ikut@abaikan...tepuk dada tanyalah iman!!!

Pertama adalah rumahtangga yang selalu berfikir keras bagaimana keyakinan kepada Allah terus meningkat.Makin akrab dan kenal dengan Allah pasti akan memberi kesan positif dalam diri kita. Setiap hari dalam hidup kita seharusnya difikirkan bagaimana kita dekat dengan Allah. Kalau Allah sudah mencintai mahluk segala urusan akan beres.
Oleh itu, apa pun yang ada dirumah harus menjadi asbab kepada kita untuk mendekatkan diri kepada Allah. Beli barang apa pun harus yang disukai Allah. Supaya rumah kita menjadi rumah yang disukai Allah. Boleh memiliki barang yang bagus tetapi mestilah tanpa diwarnai dengan takabur. Bukan perkara mahal atau murah, bagus atau tidak... tetapi apakah nanti mampu dipertanggungjawabkan disisi Allah atau tidak.ini kerana apa Allah mengetahui setiap yang kita fikirkan.justeru, semua yang bermula dalam rumahtangga kita mestilah Lillahitaala.

Yakinlah bahawa jika hubungan kita dengan Allah bagus semua perkara akan beres. Barangsiapa yang dekat dengan Allah, akan diberi jalan keluar setiap urusannya. Dan dijamin dengan rezeki dari tempat yang tidak diduga-duga. Dan barang siapa hatinya yakin Allah yang punya segalanya, akan dicukupkan segala keperluannya. Jadi bukan dunia ini yang menjadi masalah tetapi hubungan kita dengan Allah-lah masalahnya.


Kedua adalah rumahtangga yang paling produktif dalam kebaikan. Wang paling berkah adalah wang yang paling tinggi produktivitinya. Kaya boleh asal produktif. Boleh mempunyai rumah banyak asal diniatkan agar berkah demi Allah itu akan beruntung. Kerana itu, teruslah mencari wang. Bukan untuk memperkaya diri semata-mata tetapi bersedia pula untuk mengagihkannya untuk insan yang memerlukan. Sedekah itu tidak akan mengurangi harta kita kecuali bertambah. Jadi jangan fikirkan balasan yang kita akan dapat?(tu dah x ikhlas namanye)... Tapi apa yang boleh dan telah kita perbuat? Orang beruntung setiap waktu fikirannya produktif mengenai kebaikan. Selagi hidup, lakukan yang terbaik, sesudah mati kita tidak ada upaya sedangkan amal jariah ketika hidup itulah antara bekalan yang paling penting ketika 'disana'. jadi jangan kedekut dan ajar2lah diri kita ini agar murah hati...InsyaAllah kita akan murah rezeki..

Ketiga adalah rumahtangga yang dihiasi saling nasihat menasihati dalam kebenaran dan kesabaran. Kata-kata terbaik yang kita katakan adalah meminta pandangan dan nasihat. Ayah meminta nasihat anak atau isteri, niscaya tidak akan kehilangan wibawa.. Dan kita tidak mampu menjadi penasihat yang baik sebelum kita menjadi orang yang boleh dinasihati dan kita tidak akan mampu memberi nasihat jika kita tidak boleh menerima nasihat. Nikmatilah nasihat sebagai rezeki dan bukti kejayaan hidup. Sayang....hidup hanya sekali dan sebentar, namun malang kita sering tertipu dengan diri sendiri kerana melayan nafsu dan dunia. Fikirkan sekarang, jangan bertangguh dalam merubah diri dan keluarga untuk hampir kepada Allah.

Kecemerlangan tidak terhenti di dunia...kesinambungannya di akhirat sana

.

Friday, May 1, 2009

TV oh TV!!!


Lepas satu satu button remote ku tekan...mencari2 channel yang menarik untuk ditonton...tapi hampa...walaupun ada berpuluh channel yang ditawarkan oleh khidmat satelit berbayar ni tapi satu pun tidak menarik perhatianku bahkan memualkan...
mana tidaknyer...petik satu channel...menampilkan drama remaja2 yang bebas berpasangan...dialihkan channel lain...remaja2 sibuk berpraktis menyanyi..channel lain...anak2 kecil pula menyanyi...channel lain lagi..drama omputih yang ada aksi2 separa 18sx...last2 button channel berhenti di channel disneyplayhouse...baik menonton channel ni dengan si kecil..tak menyakitkan hati dan mata...
ehm...rancangan2 televisyen ni..sama ada kita sedar ataupun tidak...terlalu banyak memaparkan segmen hiburan yang tidak dapat tidak kita mesti akur bahawa ianya melalaikan kita...di mana golongan remaja terutamanya sanggup berlepak berjam2 menghabiskan masa dan ada juga menghabiskan wang semata2 menjayakan rancangan akademi fantasia...mari berdansa dll lagi segmen rancangan realiti...bayangkan betapa kita menonton tv berjam2 tak terasa masa berlalu...tapi berada 10 mint di atas sejadah dah terasa punggung berkematu...aduh!!! asyiknya dugaan dunia!!
Justeru mengenangkan betapa banyaknya rncgan2 begini yang mementingkan hiburan semata2 hati berasa marah dan sedih...memikirkan kesan dan impaknya kepada anak2 kita..bayangkan betapa anak2 kita disogokkan dengan hiburan sebegini yang pasti akan mencambahkan benih2 minat dan suka kepada segala bentuk hiburan...aspek positifnya amat sedikit yang dihidangkan kepada anak2 kita...yang banyak adalah puing2 kelalaian dan kelekaan
setuju ataupun tidak rancangan2 televisyen di Malaysia ini amat sedikit menghidangkan rancangan2 yang menambahkan ilmu..boleh dikatakan hanya 20% sahaja rancangan ilmu disiarkan itupun semata2 kerana ada astro Oasis, discovery dan satu dua lagi channel yang lain...namun malangnya channel ini amat tidak popular dikalangan anak2 dan para remaja kita..
aduh...Susahnya hati...ada tv susah x de tv pun susah jugak...tapi..bila difikirkan2 lagi bagus juga bila x de tv ni...tapi...x sampai hati!!!

Kecemerlangan tidak terhenti di dunia...kesinambungannya di akhirat sana


.